Undervisning i (akademisk?) (medie- och?) informationskompetens

Fält för ingresstext

Innehåll:

  1. Bibliotekets undervisning
    Vad innebär undervisning i informationskompetens?
    Undervisningens innehåll
    Former
    Vittnesmål
    Boka
  2. Våra öppna digitala resurser
  3. Mer stöd för dina studenter
  4. Tips till dig som lärare och/eller programsamordnare

1. Bibliotekets undervisning

Navigerar dina studenter i stora mängder av information som de har svårt att bedöma, hantera och använda? Vi lever alla idag ständigt omgivna av ett historiskt stort informationsflöde och vikten av att utveckla en hög informationskompetens för att hantera sina studier, sitt yrkesliv och sin medborgarrollen har kanske aldrig har varit större än den är idag.

Bibliotekets undervisare utformar en studentaktiverande och inbäddad undervisning anpassad till behoven och premisserna i din kurs/ditt utbildningsprogram. Vår ambition är att studenterna ska utveckla ett reflekterande och analytiskt förhållningsätt till information, informationskällor och informationssökning samt utveckla sina förmågor rörande källhantering.

Undervisningens övergripande syfte är att hjälpa dina studenter att uppfylla högskolelagens generella mål (se högskolelagens 1 kap. §8), utbildningens lärandemål samt möjliggöra för dem att kunna följa kunskapsutvecklingen både i en framtida yrkesroll och som medborgare.

Vad innebär undervisning i informationskompetens?

I den bredaste bemärkelsen betecknar informationskompetens den viktiga ”förmågan att hantera det informationsbrus som dagligen omger oss” i alla våra varierande kontexter (Lundh), att kunna ”tänka kritiskt och göra balanserade bedömningar av all information vi hittar och använder [för att kunna] utveckla informerade åsikter” (CILIP).

Mer nedbrutet förstås informationskompetens vanligen i forskning och praktik som en sammanlänkad uppsättning kunskaper, förståelser och förmågor som möjliggör för en individ att identifiera och analysera ett uppkommet informationsbehov, kunna lokalisera relevant information samt kunna bedöma, välja ut, organisera och använda information på ett adekvat sätt för kunskapsbildande eller beslutsfattande. Nära relaterad är förståelsen för hur information produceras, sprids och värderas i en given kontext.

Undervisningens innehåll

Bibliotekets undervisning fokuserar idag huvudsakligen på fyra nära relaterade kunskapsområden inom akademisk informationskompetens: Vetenskaplig kommunikation och publicering, Informationssökning, Källkritik och Referenshantering.

Fokusområde: Vetenskaplig kommunikation och publicering

För att stödja studentens utveckling av

  • Kunskap om ämnesspecifika publiceringspraktiker och karaktäristiska egenskaper hos vanligt förekommande publikationstyper inom ämnesområdet
  • Förmåga att reflektera över kvalitetsindikatorer inom vetenskaplig publicering
  • Förståelse för olika användares tillgång till forskningsresultat samt reflektera över vetenskaplig publicering utifrån socioekonomiska, vetenskapsteoretiska och sociokulturella aspekter

Fokusområde: Informationssökning

För att stödja studentens utveckling av

  • Förmåga att identifiera och analysera det egna informationsbehovet i en specifik situation
  • Förmåga att välja och tillämpa ändamålsenliga sökstrategier för att lokalisera relevant information på ett effektivt sätt
  • Förmåga att välja söktjänst utifrån kunskap om olika söktjänsters kännetecken, innehåll och funktioner
  • Förmåga att genomföra funktionella sökningar i en databas och/eller annan söktjänst
  • Förmåga att reflektera över, utvärdera, motivera och dokumentera genomförda sökningar

Fokusområde: Referenshantering

För att stödja studentens utveckling av

  • Förståelse för vikten av korrekt referenshantering
  • Kunskap om grundläggande principer inom referenshantering
  • Förmåga att skriva referenser på ett ändamålsenligt vis
  • Förmåga att tillämpa en relevant metod för referenshantering, till exempel genom användningen av ett referenshanteringsprogram

Fokusområde: Källkritik

För att stödja studentens utveckling av

  • Förmåga att bedöma en publikations vetenskapliga kvalitet, trovärdighet respektive användbarhet

Former

Bibliotekets undervisare arbetar utifrån en bred sociokonstruktivistisk grundsyn på lärande och vi tillämpar generellt en studentaktiverande ALC-baserad undervisningsmetodik. Hur undervisningen ska läggas upp och genomföras rent praktiskt utformas alltid efter de behov och förutsättningar som finns i den specifika kursen/på den specifika utbildningen. Hör av dig för att diskutera vad som passar bäst i din kontext. Att kursintegrera biblioteksundervisningen ökar dina studenters möjlighet till ett djupare och mer meningsfullt lärande, därför kan undervisningen med fördel kopplas till en specifik kursuppgift.

Vittnesmål

Från studenter och lärare/ansvariga på alla fakulteter

Boka

Formuläret

  • Beskriv din fråga

2. Våra öppna digitala resurser

Söka, Läsa, Skriva

Kortfattad beskrivning
Länkar

Akademisk Integritet

Kortfattad beskrivning
Länkar

Biblioteksintroduktion

Kortfattad beskrivning
Länkar

3. Mer stöd för dina studenter

Universitetsbiblioteket erbjuder öppna workshops och föreläsningar kopplat till akademisk informationskompetens. Tipsa gärna dina studenter eller kollegor om dem.
LÄNK

4. Tips till dig som lärare eller programsamordnare