Det här är beta-staging.ub.gu.se - testmiljö för biblioteket
Undervisning i (akademisk?) (medie- och?) informationskompetens
Fält för ingresstext
Innehåll:
- Bibliotekets undervisning
Vad innebär undervisning i informationskompetens?
Undervisningens innehåll
Former
Vittnesmål
Boka - Våra öppna digitala resurser
- Mer stöd för dina studenter
- Tips till dig som lärare och/eller programsamordnare
1. Bibliotekets undervisning
Navigerar dina studenter i stora mängder av information som de har svårt att bedöma, hantera och använda? Vi lever alla idag ständigt omgivna av ett historiskt stort informationsflöde och vikten av att utveckla en hög informationskompetens för att hantera sina studier, sitt yrkesliv och sin medborgarrollen har kanske aldrig har varit större än den är idag.
Bibliotekets undervisare utformar en studentaktiverande och inbäddad undervisning anpassad till behoven och premisserna i din kurs/ditt utbildningsprogram. Vår ambition är att studenterna ska utveckla ett reflekterande och analytiskt förhållningsätt till information, informationskällor och informationssökning samt utveckla sina förmågor rörande källhantering.
Undervisningens övergripande syfte är att hjälpa dina studenter att uppfylla högskolelagens generella mål (se högskolelagens 1 kap. §8), utbildningens lärandemål samt möjliggöra för dem att kunna följa kunskapsutvecklingen både i en framtida yrkesroll och som medborgare.
Vad innebär undervisning i informationskompetens?
I den bredaste bemärkelsen betecknar informationskompetens den viktiga ”förmågan att hantera det informationsbrus som dagligen omger oss” i alla våra varierande kontexter (Lundh), att kunna ”tänka kritiskt och göra balanserade bedömningar av all information vi hittar och använder [för att kunna] utveckla informerade åsikter” (CILIP).
Mer nedbrutet förstås informationskompetens vanligen i forskning och praktik som en sammanlänkad uppsättning kunskaper, förståelser och förmågor som möjliggör för en individ att identifiera och analysera ett uppkommet informationsbehov, kunna lokalisera relevant information samt kunna bedöma, välja ut, organisera och använda information på ett adekvat sätt för kunskapsbildande eller beslutsfattande. Nära relaterad är förståelsen för hur information produceras, sprids och värderas i en given kontext.
Undervisningens innehåll
Bibliotekets undervisning fokuserar idag huvudsakligen på fyra nära relaterade kunskapsområden inom akademisk informationskompetens: Vetenskaplig kommunikation och publicering, Informationssökning, Källkritik och Referenshantering.
Fokusområde: Vetenskaplig kommunikation och publicering
För att stödja studentens utveckling av
- Kunskap om ämnesspecifika publiceringspraktiker och karaktäristiska egenskaper hos vanligt förekommande publikationstyper inom ämnesområdet
- Förmåga att reflektera över kvalitetsindikatorer inom vetenskaplig publicering
- Förståelse för olika användares tillgång till forskningsresultat samt reflektera över vetenskaplig publicering utifrån socioekonomiska, vetenskapsteoretiska och sociokulturella aspekter
Fokusområde: Informationssökning
För att stödja studentens utveckling av
- Förmåga att identifiera och analysera det egna informationsbehovet i en specifik situation
- Förmåga att välja och tillämpa ändamålsenliga sökstrategier för att lokalisera relevant information på ett effektivt sätt
- Förmåga att välja söktjänst utifrån kunskap om olika söktjänsters kännetecken, innehåll och funktioner
- Förmåga att genomföra funktionella sökningar i en databas och/eller annan söktjänst
- Förmåga att reflektera över, utvärdera, motivera och dokumentera genomförda sökningar
Fokusområde: Referenshantering
För att stödja studentens utveckling av
- Förståelse för vikten av korrekt referenshantering
- Kunskap om grundläggande principer inom referenshantering
- Förmåga att skriva referenser på ett ändamålsenligt vis
- Förmåga att tillämpa en relevant metod för referenshantering, till exempel genom användningen av ett referenshanteringsprogram
Fokusområde: Källkritik
För att stödja studentens utveckling av
- Förmåga att bedöma en publikations vetenskapliga kvalitet, trovärdighet respektive användbarhet
Former
Bibliotekets undervisare arbetar utifrån en bred sociokonstruktivistisk grundsyn på lärande och vi tillämpar generellt en studentaktiverande ALC-baserad undervisningsmetodik. Hur undervisningen ska läggas upp och genomföras rent praktiskt utformas alltid efter de behov och förutsättningar som finns i den specifika kursen/på den specifika utbildningen. Hör av dig för att diskutera vad som passar bäst i din kontext. Att kursintegrera biblioteksundervisningen ökar dina studenters möjlighet till ett djupare och mer meningsfullt lärande, därför kan undervisningen med fördel kopplas till en specifik kursuppgift.
Vittnesmål
Från studenter och lärare/ansvariga på alla fakulteter
Boka
Formuläret
2. Våra öppna digitala resurser
Söka, Läsa, Skriva
Kortfattad beskrivning
Länkar
Akademisk Integritet
Kortfattad beskrivning
Länkar
Biblioteksintroduktion
Kortfattad beskrivning
Länkar
3. Mer stöd för dina studenter
Universitetsbiblioteket erbjuder öppna workshops och föreläsningar kopplat till akademisk informationskompetens. Tipsa gärna dina studenter eller kollegor om dem.
LÄNK